måndag 25 augusti 2008

På nytt med Sardiniens röda



Godafton, kära vänner. Det här en nystart.

Min vinpassion startade hastigt och lustigt på nyårsafton 01/02 när jag helt enkelt blev bjuden på ett ovanligt gott rödvin och föll pladask. Bartenderyrket lockade några år senare och jag jobbade på min första pub bak i september 2005. Smack hela sommaren har spenderats på Systembolaget och jag är mer förälskad än någonsin tidigare. Framtidsplanen inkluderar i allra högsta grad en så avancerad fortutbildning som jag kan lyckas åstadkomma och under tiden planerar jag att fortsätta prova mig fram på egen hand. Och därefter delge er resultatet.

Den senaste veckan har jag tillbringat på Sardinien utanför Italiens södra västkust och med nöje testat främst två av deras mest kända rödvinsdruvor, nämligen Cannonau och Monica (di Sardegna). Prisnivåerna växlar friskt, men det går att hitta förvånansvärt goda billiga viner från båda varianterna, bland annat Duca di Mandas och Dolia. Av övriga druvor dracks även väl godkända Legolaj och Araja, samt det riktigt goda Silenzi. Ett och annat rosévin blev det också (från Argiolas), men faktiskt inget vitt alls.

Jag hittade för övrigt en lyxvariant av Cannonaudruvan i Systembolagets beställningssortiment för den som är intresserad. Om det är något jag kan rekommendera så är det att utnyttja just den tjänsten mer och oftare - den är fantastisk, i synnerhet för er som bor på mindre orter där sortimentet är begränsat.

Veckans tips: Är man förtjust i väldigt fruktiga, men samtidigt lite tyngre rödviner med mörka bär och kaffedrag bör man absolut testa det Concha y Toro-producerade chilenska Trio för 79 kronor. Det är en merlot/carmenère/carbernet sauvignon-blandning (!) som är något väl utöver det vanliga. Passar bra till det mesta och är väldigt prisvärt.

Jag återkommer.

Inga kommentarer: