onsdag 3 september 2008

Höstfynd



Nu så. Stället är påfyllt. Vinarna på plats och så även whisky [good old Famous Grouse, eftersom man någonstans måste börja tänka på det fattiga studentlivet... Men det smärtar, upplärd och van vid Pappas lyxvarianter som man är] och Martini Extra Dry (favoritcocktailen är naturligtvis Dry Martini) i hyllan däröver.

Dessvärre var Cuttaway Hill Estate fullständigt slut, men den anländer imorn igen, så jag får väl helt enkelt bege mig till Systemet ännu en gång.

Och sedan hade jag ju glömt bort en hel massa favoriter som jag nu bara blev tvungen att köpa.

Det blev Cypressen och Trion. Det blev Bonterran med carbernet sauvignon-druva istället för Zinfandel - och nu ska vi se om den är värd sina påökade tio kronor i pris.

Sedan blev det, naturligtvis, fantastiska KWV-producerade pinotagen Café - som ofta ligger i beställningssortimentet, men på Svava i Uppsala finns den med i basen, minsann. Halleluja! Ett så gott rödvin med en sådan sanslös kaffearom, kaffedoft och kaffesmak får man leta länge efter, tänkte jag nästan skriva, men det vet i sjutton om det ens finns. För 89:- får du ett vin som på etiketten säger sig passa till det mesta, men personligen skulle jag rekommendera den främst till deserter och ostar - och självklart, främst, för att 'bara' dricka i sig.

Sommarens och släktens älskling Nederburg kom också med mig hem. Då är det Manor House Cabernet Sauvignon-varianten för 89:- jag menar. Det finns även en sextioniokronors shirazvariant och en mixad med Merlot för 77:- (som oftast måste beställas). Det förstnämnda är ett av årets bäst säljande sydafrikanska viner och alldeles fantastiskt till lördagmiddagen. Köp!

Istället för Cuttawayen (så länge) hittade jag chilenska Indomita Duette - en cabernet sauvignon- och carmenère-mix för 119:- som verkar mycket lovande.

Sedan köpte jag även lite mousserande (Rotari Rosé) och vita Raimat, som för övrigt passar väldigt bra till ost (brie etc.).

Jag har av mig vartefter smakupplevelserna börjar rulla in...

Inga kommentarer: