söndag 28 december 2008

Det bubblar inför det nya året


Och själv sitter jag här och researchar Champagne. Vad köpa? Hur mycket ska man våga investera och är det egentligen värt priset? Nå. Som, än så länge, fattig student med begränsad ekonomi tänker jag tänka efter både en och två gånger. Det hade jag däremot inte gjort med en stabil inkomst.

För en liten överblick, se Kronstams guide här. Mamma - observera att Launois Blanc de Blancs Brut Cuvée Reservée enligt honom smakar Marabous Frukt & Mandel. Den andra versionen av just Launois som vi har (men skynda, skynda - den börjar försvinna!) är ju Vintage Blanc de Blancs Brut som årets Nobelpristagare drack i Blå Hallen. Det ni. Köp, säger jag. Själv överväger jag fortfarande fram till imorgon bitti då det ska handlas redan innan kunderna kommer och lägger beslag på varorna.

Eftersom det på min middag blir fläskfilé till huvudrätt väljer jag mellan klassiska, sydafrikanska Roodeberg (cabernet sauvignon mixat med merlot och shiraz) eller eventuellt kaliforniska Ravenswood (zinfandel), som jag har velat smaka på hela hösten.

Något som jag redan har lyckats smaka på är Kronstams rekommenderade Rock Rabbit från skörden av Decembernyheter. En kalifornisk shiraz för 99:- alltså. Och riktigt god. Sträv, men god.

Vidare ska jag köpa vitt vin till förrätten och funderar på Errazuriz, som jag rekommenderade mina föräldrar häromveckan. De verkade väldigt nöjda.

Inga kommentarer: