onsdag 5 maj 2010

Nytt i maj


Äntligen maj! Med maj kommer rosévinerna och jag ska hålla i inte mindre än två roséprovningar innan månaden är över. Återkommer med en utvärdering där. Som det är nu har jag nöjt med mig att beställa Les Fumées Blanches rosévariant (annars ett mycket gott sauvignon blanc-vin).

I måndags släpptes sommarnyheterna på Systembolaget. Hos mig hittar ni två mousserande, i form av sydafrikanska Anura för 149, som jag verkligen tror kan vara något, och en spansk cava från Albet i Noya: Petit Albet Brut (mycket välkänd producent) för blott 79; en klassiker med originaldruvorna, som har fått hyfsad respons från kritikerna. I'll let you know.

Även lite rödvin har det blivit; sydafrikanska Saam Cape Blend (pinotage, shiraz, cab sauv och merlot) för blott 69:- och australiensiska Armidale Hill Grove (cab sauv-merlot) för 59:- (!). För att inte tala om något så ovanligt som ett roséportvin: Quevedo. Funderar på att slänga in det som joker i någon av mina provningar, mest för att jag verkligen vill testa.

Oppigårds har två nya sommaröler ute; Slåtteröl (lager) och Summer Twist (ale) (med risk för att de försvinner fort, så testa snarare för tidigt än försent) och Sigtuna har veteölen Sommar Wit.

Sedan har ju Mackmyra släppt Special 04, i läcker chokladbrun kartong. Mycket mer än så kan jag dessvärre inte konstatera.

Inga kommentarer: